Annonser har blivit en allt större del av vardagen. När vi fritt lämmnar ifrån oss information på sociala medier står annonsörerna och tjuvlyssnar bakgrunden. Det har blivit så vanligt att man inte ens reflekterar över det. Nu har till och med det gått så långt att det svenska eye-tracking företaget Tobii har börjat göra en studie där de ger ut gratis eye-tracking kit och får folk att installera ett addon i Chrome. Denna addon sparar sedan vilka sidor man går in på och exakt det stället på sidan som ens ögon har fokuserat på. Datan kan sedan säljas till hemsidorna och användas till att "göra användarupplevelsen bättre". Låter minst sagt Orwellian och som någon jävla Stasi-teknologi.
Skulle ni kunna tänka er vara med i en sådan studie? Hur tror ni att annonserna kommer att vara i framtiden?
Sjukt! Tur att det är frivilligt nu ifall man vill installera addonet eller inte... Men man vet inte, om teknologin visar sig vara väldigt användbar kanske techföretag börjar lobbya att eye-tracking ska implementeras i devices och browsers för alla...
Vad är näst, att man börjar mäta pulsen när man handlar kläder och metabolismen när man handlar mat?
Verkligen. Väldigt många har ju redan smarta klockor som ser exakt vilken puls de har. Det gör det möjligt att se hur en persons stressnivå reagerar på olika intryck såsom annonser
finns det fler liknande studier med högre pott? frågar åt en vän lmao
Digital Ungdom är ett ideellt ungdomsförbund med syfte att i Sverige utveckla och underhålla ungdomars intresse för och kunskaper om digital teknik och datavetenskap samt hur detta kan användas.