Det här är Agora – Digital Ungdoms egna forum! Forumet är centrerat kring en huvudkanal där alla inlägg placeras, general.
På Agora kan ni dela med er av saker som ni tycker är intressanta! Dela med dig av dina programmeringsäventyr, dina deep dives i krypteringsalgoritmer, eller dina dummaste memes!
Vem som helst med ett konto! Du kanske letar efter en ingång till programmeringsvärlden, eller redan är en Kernel contributor. Oavsett vad, så är vi jättetaggade på att se dig i Agora!
Om du har ett konto är det bara att klicka på länken för att publicera inlägg. Där behöver du välja inläggstyp, länk eller text. Du måste skriva en titel, men sedan är det helt valfritt om du vill ha några taggar eller en beskrivande text.
Vi ses!
Douglas Bengtsson,
Ordförande för Digital Ungdom
Under AI:s vaksamma öga vill Kina skapa smartare elever. Fler och fler klassrum i Kina är utrustade med AI-kameror och apparater för att mäta elevernas hjärnvågor. Dessa huvudband rapporterar när eleverna tappar fokus, och alla elever är långt ifrån glada.
Deno har äntligen släppt V1 av deras TypeScript/JavaScript runtime. Deno har som mål att skriva en runtime som inte begår samma misstag som Node.js. Vi i Digital Ungdom följer deras utveckling ivrigt då många av våra servrar kör på Node.js.
Facebook förvärvar Giphy för uppskattningsvis 400 miljoner USD. Giphy är en tjänst för att dela korta loopande gifs och finns paketerad i flertalet tjänster, bl. a. Snapchat, Instagram och Signal. Medan många funderar över vad detta innebär för framtiden har VD:n för Signal försäkrat att Giphy alltid varit paketerad i deras applikation med fokus på användarnas integritet.
Unreal Engine 5 släpps! Den uppgraderade Unreal Engine innehåller två nya revolutionerande teknologier: Lumen som möjliggör kraftfull, dynamisk global illumination i realtid och Nanite som optimerar 3D-modeller med hög poly count automatiskt.
Källor Källa AI Källa Giphy Källa Signals VD Källa Deno Källa Unreal Engine
Tycker vi borde införa nya förkortningar för att hänga med kidsen, jag föreslår dessa:
Vilka förkortningar tycker ni vi borde använda?
“Koda” är ett program gjort av Eli Adelhult, medlem i Digital Ungdom, som tillåter en att skriva kod med svensk syntax! 🇸🇪 Se projektet på github! Här kommer lite exempelkod:
namn = fråga("Vad heter du?")
om namn == "anna" utför
skriv("Hej Anna!")
annarsom namn == "erik" utför
skriv("Hej Erik!")
annars
skriv("Hej " .. namn .. "!")
slut
🇸🇪 Elis program är en "abstraction layer" ovanpå Luas runtime med svenska nyckelord, variabelnamn och funktionsnamn. 🇸🇪 På github skriver Eli att “Koda” är mest för skojs skull, men att det kan vara användbart när man vill introducera svenska barn till programmering som inte lärt sig engelska än.
Denna fråga går ut till datalogerna bland oss:
Ifall vi har ett MMO med unika items som har värden som exempelvis vikt, attack damage, mm - vill man lagra alla dessa värden för itemet i servern/databasen eller vill man beräkna dem varje gång en klient vill ha denna information?
EX: Med vikt, ifall vi lagrar värden för densitet och volym av ett item kan vi enkelt beräkna dess vikt. Frågan är: är det smartare att beräkna vikten varje gång det behövs eller vill man göra vikt-beräkningen en gång (när itemet skapas) och sen bara referera till minnet när klienten behöver vikten?
Har hört att minnesoperationer tar mycket längre tid att göra än vanliga CPUberäkningar, men å andra sidan vill man inte sakta ner serverns trafik med massa små enkla beräkningar...
I slutet av dagen handlar frågan om ifall man vill satsa på större databaser eller snabbare servrar. Vet inte riktigt hur jag ska tänka - all hjälp uppskattas!
Jag svarar gärna på frågor om spelets struktur ifall det behövs för att förstå situationen bättre
Din ritplatta avlyssnar dig..? Robert Heaton, mjukvaruingenjör, upptäckte något skumt efter att ha läst Wacoms privacy policy - hans ritplatta lagrade information om alla program han öppnade, och vilken tid de öppnades. Denna information skickades sedan till Wacom och Google Analytics. Detta görs troligtvis för att underlätta kundtjänst, men det får en att höja på ögonbrynen.
Apple och Google har släppt smittspårningsteknik till 22 länder. Tekniken är i form av en API som ett land kan välja att inkorporera i en egen app. Detta kan vara ett mycket mer effektivt sätt att spåra sjukdomen, ett alternativ till att ha 100 000 manuella smittspårare för USA. Båda techbolagen har sagt att de kommer stänga ned tekniken allteftersom pandemin är över I olika länder.
Jobba hemifrån för alltid. Stora techbolag såsom Facebook, Twitter och Shopify har alla gått ut med att de kommer ändra sina rutiner mot att jobba alltmer hemmifrån efter COVID-19. Twitters CEO, Jack Dorsey, säger till och med Twitters anställda kommer ha möjlighet att jobba hemifrån "forever".
Källor: Wacom: robertheaton.com
Apple och Google: technologyreview.com
Jobba hemma: www.wsj.com
Inför årsmötet lades inga motioner, således följer inga beslutsförslag.
Styrelsen har inte lagt fram några propositioner.
Resultatet för året blev 0 kronor. Redovisningen finns här.
Verksamhetsberättelsen finns att läsa här.
Kallelsen beskrev att handlingarna skulle publiceras två veckor innan årsmötet. Det är god praxis att göra det, även om våra stadgar inte beskriver att det måste göras. Anledningen att det är god praxis är att ge tid att förbereda motionssvar och se till att redovisningen inte redovisar felaktiga siffror. Detta är för att medlemmarna vid årsmötet ska ha goda underlag till beslutet om ansvarsfrihet. På grund av att det inte finns några motioner eller propositioner samt att resultatet av redovisningen är 0 kr, är detta förhoppningsvis inget större problem än att normer inte har följts. Detta skall inte upprepas och det är upp till årsmötet att besluta om detta är ett problem.
Glad tredje advent och hälsningar inför morgondagen!
För några dagar sedan lyssnade jag på ett föredrag om AI av Vinnova (myndigheten ansvarig för innovation). I föredraget diskuterade de flera aspekter kring AI och pratade om några företag de hade investerat i. Ett av dessa bolag använde sig av blockchain och AI. Tillslut berättar presentatören att det företag hon pratade om var ett klädesföretag!
Hur kombinerar ett klädesföretag blockchain och AI???
Det känns som att det finns mer och mer företag som bara vill kapitalisera på hypen kring nya teknologier utan att egentligen veta något om hur teknologin fungerar. För att kunna starta ett sådant bolag måste jag veta vad framtidens hype kommer bli så svara gärna med det under.
Med vänliga hälsningar DUB (Digital Ungdom bro)
Hej bästa medlemmar!
Vi har äran att härmed skicka en kallelse till årsmötet för Digital Ungdom. Nya spännande saker är på gång och styrelsen ser fram emot ett laddat kommande år! Mötet kommer att hållas den 16e december kl 17:00 på Birger Jarlsgatan 18A, våning 5. Mer information finns i den bifogade kallelsen. Om ni har några frågor är det bara att säga till. 🌟
Nu på lördag kör vi ett till veckovist medlemshäng! Ifall du är i Stockholm och är medlem, kom gärna förbi och ta ett fik med oss! Vi hjälper till med gymnasiearbeten, diskuterar coola tech-grejer, programmerar tillsammans, mm. Man får göra det man känner för helt enkelt!
Vi kommer hålla i del 2 av en React-workshop där vi skapar snygga portfoliohemsidor - ifall detta låter spännande är du mer än välkommen att joina, oavsett ifall du va med första gången eller inte!
I denna workshop kommer vi skapa de första komponenterna, styla dem och skapa ett sätt att navigera på hemsidan (React Router DOM). Här är lite användbara resurser:
Terminal/CMD videos: https://www.youtube.com/watch?v=MBBWVgE0ewk - För windows https://www.youtube.com/watch?v=x3YfYVVTYvw - För mac
Kom ikapp med javascript, vilket är viktigt för att lära sig React: https://www.youtube.com/watch?v=yPWkPOfnGsw - För javascript-nybörjare
Jobba med React på egen hand: https://www.youtube.com/watch?v=Ke90Tje7VS0 - React crash course
Börja med React router på egen hand: https://www.youtube.com/watch?v=91F8reC8kvo
Agora är Digital Ungdoms egna forum där medlemmar kan göra inlägg.
Digital Ungdom är ett ideellt ungdomsförbund med syfte att i Sverige utveckla och underhålla ungdomars intresse för och kunskaper om digital teknik och datavetenskap samt hur detta kan användas.